Yang Terbaek!!!!

Nuffnang Ads...

Monday, November 28, 2011

Experience!

salam..

ya banyak sangat kerja yang harus saya selesaikan dalam minggu ini juga...to be exact, isnin, rabu dan jumaat.
maka kesempatan yang ada walaupon cuma sedikit masa ini...walaupon ini bukan kesempatan ini hanyalah kecurian masa yang saya terpaksa curi kerana hanya ini sahaja medium untuk saya luahan kata rasa dijiwa tentang apa yang dinamakan pengalaman.

"ini medium saya, saya guna! sekiranya anda tidak berminat, guna medium anda. sekian"

ya saya sangat suka untuk bercerita mengenai pengalaman sebenar apa yang terjadi kepada saya pada 19 nov 2011..ya, tarikh yang saya akan ingat. pengalaman yang terbaek, peluang yang terdahsyat, tanggungjawab yang terpenting dalam hidup saya amnya.

serba sedikit info mengenai apa yang saya inin jelaskan dalam 'post' saya kali ini.

DEWAN PERUNDINGAN PELAJAR
19 NOV 2011
8.30PAGI - 6.30PETANG
BANGUNAN CANSELERI UNIVERSITI SAINS MALAYSIA

Serba sedikit mengenai info ini boleh didapati di sini : PARLIMEN MAHASISWA 

** ok, tutup utk bahasa yang sungguh amat skema itu...hehe...saje je nk test....ngeh3...

firstly, nk bersyukur sangat2 kepada sesiapa yg dah pilih aku jadi YDP CheSS..
sbb dgn jadi YDP, dapat laa masuk DPP...hehe

experince macam ni mmg sukar utk digambarkan..
setiap kali ahli parlimen bersidang aku tertarik sedikit nk mendengar dan melihat respon semua ahli2 dewan parlimen...kalau ahli parlimen negara berbahas...macam2 pergaduhan kerana masing2 mempunyai bendera sendiri...setiap usul dan cdngn memang mewakili rakyat tetapi khusus dikawasan mereka sahaja...kerenah2 dan bahasa2 para menteri pn boleh tahan jugak...

dalam DPP pulak, semua ahli dewan berada dibawah satu bendera iaitu USM demi kebajikan pelajar.
maka masing2 mempunyai hujah sendiri sama ada kewajaran usul dan tuntutan itu dibuat bukan atas dasar tidak suka pada pengusul mahupn lain2..tetapi mengenai kerelevanan sesuatu usul itu untuk dituntut...

sebanyak 20 usul dibincangkan...masa yang cukup singkat untuk usul yang banyak seperti ini.
memang dahsyat! disebabkan ini, tidak semua daripada ahli dewan juga pemerhati dapat memberi cdgn dan hujahan mereka meegenai sesuatu usul itu. kerana kuasa speaker dewan untuk mengehad setiap usul itu perlu dibahas dalam sekian2 tempoh.

pemilihan speaker dewan yang dipilih secara on the spot pada awal persidangan menybabkan serba sedikit kecelaruan dalam proses DPP ini, pada awalnya sahaja. makin lama semakin lancar perjalanan nye.

mengapa saya merasakan pengalaman ini satu yg terbaek?!
kerana bagi saya, even kalo jadi YDP MPP dari Universiti lain selain USM, belum tentu anda dapat masuk ke parlimen negara atau mempunyai pengalaman berada dalam situasi ini. inikan pula YDP persatuan.
akhirnya baru aku rasa sgt2 kagum dengan USM terchenta ni...kerana pengalaman utk duduk dalam satu dewan di belakang ahli2 dewan yang bukan calang2 latar belakang mereka, sudah cukup berbangga..dan kini, DPP semakin berkembang dan trus mengembang..UMT turut mengikut, dan UTM masih merancang...DPP medium terbaek utk Mahasiswa berpendapat demi kebajikan mahasiswa lain.

pengalaman sebagai AJK USUL dan juga pemerhati dalam memilih usul utk dibahaskan juga merupakan tanggungjawab terpeting..kerana, hanya yang menjadi AJK USUL shj yang akan tahu segala2 usul yg diterima dari seluruh USM...dan tanggungjawab kami utk memilih usul itu utk dibahaskan berlandaskan standing order dan juga tempoh masa bersidang yang cuma sehari sahaja. itu semua tugas kami, syukur, segala usul berjalan lancar dan kami yakin usul2 itu berhak dibahaskan.

pemuda harapan bangsa dan negara...hehe

p/s : Experince is the best Teacher

2 comments: