Yang Terbaek!!!!

Nuffnang Ads...

Tuesday, November 19, 2013

perasaan kebabom! (campur-campur)

Salam

pa habaq?! (uh rindu penang baq hang)

bekerja dalam keadaan stress dan dlm masa yg sama serba salah! uh sangat tak best.

stress ngn SAP yang mmbuatkan aku mmbazir minimum 4 jam kerja duduk menghadap SAP yang hado tu, ngn perangai workers yg key in data bagai nk gila.
system ni pn satu hal, once dah tersalah, nk cancel kan die kne reverse mcm2...pastu kite ni nk liaised ngn sorg demi sorg utk men'tally'kan physical data and virtual data. setiap hujung bulan akan kelam kabut, jadinya November ni, start ngn checking by daily basis, jadinya. ini lah...ade je nk kne cancel then nk kne buat baru. TL demerit rm2 dah bg kat diorg pn cm x jalan je...uh! xpe, korg buat hal lagi sekali, rm5, 10 demerit ak bg kt korg! menyusahkan aku. kau hengat ak xdak keje lain??? ha... (ok, ni mcm tnye diri sndri, kalo tnye worker, apa mungkin mereka buka ini blog dah baca ini luahan) mmg tak laa...huahuahua
yg stress nye bile kau kne check 10 lines, kne check record book, transaction and goods movement. to ensure all these three data are tally. kalau x tally? kau tally kan sehabis baik! bantai saja.

serba salah ngn production line yg aku juga bertanggungjawab terhadap nya. blok b ade 2 prod eng, ak yg ala2 freshie ni, fresh sgt ibarat salad segar yg di kopek2 (imaginasi iklan masterchef skit), bekerja bersama best staff TG 2012 yg dah keje 3 tahun. mmg dahsyat la. die tersangat berkaliber, bekarisma, rajin, cekal, tabah, strict, garang, semua la kt die, mmg zamazing (ala2 zam2 ala kazam hembus kt muke workers). pastu bile die masuk office dalam keadaan cm marah2 ngn workers, ngn AQL drop ttbe, ngn defects, dan aku tgh buat keje SAP dalam keadaan stress, tp production2 line itu juga sepatutnya dibawah tanggungjawab aku jugak!

aku ni satu hal, mmg suka fikir pandangan negatif org kt aku..haha
kadang2 ak rasa, "isk, akak ni marah kt aku ke? ayat die ckp kt workers tu perli aku ke? aku ni xbuat keje langsung ke? aku ni x boleh harap ke?" udah mcm2 bnde la kite ni dok pikio, sambil mata menghadap SAP, otak pk negativity. 

kadang ade gak aku rasa, ke sebenarnya aku yang tak reti manage masa, sampai aku rasa, cm aku sorg je yg duk bz ngn SAP ni dari pagi smpi ke petang, sedangkan org lain bley lak wat byk bnde, ke aku yg teliti sgt smpai masa yg aku spend kt SAP ni terover dose. Tp, kalo bukan aku yg settlekan bnde itu bnde ni, kang nnt dah closing kang aku jugak yg kne buat. Walaupn sebenarnya ak boleh je mntak tolong, tp ak rasa cm err skit, ye la..akak tu hari2 cm bz giler jaga line, ak lak, hari2 cm bz giler jaga SAP. Aku ni dah la baru, masuk bulan 7, start bulan 9 sampai sekarang ni, dok bz ngn SAP sampai kadang2 tak tahu pasal line. Mule2 rasa cm best, sbb malas nk masuk line, lebih rela buat SAP ni. Tp bile dah lame2 buat mende SAP ngok ngek kapla ade kemek skit, rasa cm production line tu la tmpt release stress. Ye btol, sekarang ni, setiap kali ak stress ngn SAP ni, ak akan cepat2 p production line, xkesah la buat ape pn, check AQL, check gloves, spotcheck any NC, monitor process parameter, troublehoot any defects, try cari idea2. Minimum 4 jam duk buat SAP tu ape hado? Kang nnt tyme ak nk cnfirm kan, ha, baru la kelam kelibut semua bnde baru nk buat.

Hari ni la aku rasa paling penat, fed up, stress, give up ngn SAP ni, sbb takkan hari2 aku nk buat bnde yg xde paedah sgt ngn career development aku. ye la, duk je depan tu check manual ngn system. ape kejadah semua itu? mampukah menjamin masa depan ku? mmpukah aku?  SAP system ni sbnrnya bagus, tp awal2 implementation nye yg tak berapa nk stabil ni la yg akan buat org bercelaru! Hope sooner or later, system SAP ni atleast salah satu dripada ke’expert’an aku sebagai engineer, walaupun....huahuahua

Akak, sorry kalau kehadiran saya yg sepatutnye meringankan beban akak, tak berhasil lgsg, lagi menyusahkan ada la...
Maaf la kak ye, saya tak pilih nk buat itu nk buat ini, tp saya cuba buat sehabis baik utk setiap bende yg saya kne buat.

Mengimbau skit boleh? Jom
Kalo dulu stress buat design, bosan buat fyp, penyelesaian paling bahagia sekali karok! Walau dalam bilik walau KTV!
Coz karok is the best way to huaaaa wuaaaa arghhhh kan diri ini...haha
JOM KAROK OI!!!!!!!

nk cari part time, anyone ade lobang2 kerja kosong, cuci2 pinggan mangkuk tingkat tupperware (haha, demand kau), buat2 ape2 yg cm boleh buat sambil2 je kt umah tp dpt income...inform la daku yg memerlukan, Pahlawan ku memonopoli pembahagian gaji bulanan ku, maka nya, yg lain2 terpaksa akur!. 

Ha, Pahlawan. (konon2 nk bg nama kt Preve Merah die la tu, pui!) 
Eh, rumah sukan aku dari tadika kemas sampai universiti yg tak berapa nk kemas tu pn, ak dapat warna merah tau. and rumah merah kt SMSS terchenta tersanjung itu adalah pahlawan hokay. mmg umah terawesome zaman2 batch aku. 
sudahla kau!

moral of this long story yg nth hape2: konklusinya : manage your time wisely, try finish up your task asap, ask ask ask, dont wait till last minute, think postive, respect, responsible, dont give up, kuatkan semangat, family first, works for them, extra work extra extra, gigih, cekal tabah, kuatkan semangat, ha, melampau2 tak motivasi jatidir utk jiwa ini.. Good Luck Aidil. you can do it la. Nah, berdozen words kt bawah utk tontonan anda!

 

No comments: