Yang Terbaek!!!!

Nuffnang Ads...

Sunday, January 2, 2011

tulisan jiran aku pasal keluarga aku...hehe

-kisah sebenar- dh cerite skit kt post before this...but yg ni versi jiran aku...myb die ade kt tmpt kejadian...

salam
note kt FB written by my jiran depan umah...the miracle of my family at the end of 2010...31 12 2010...


Assalamu'alaikum warahmatullahi wa barokatuh,
ni ada 1 kisah yg telah menjadi penutup tirai tahun 2010 saya yg amat menarik...

Kisahnya, kawan baik @ besfren mak saya yg namanya CIK EDAH... yg juga jiran depan umah mak saya tiba2 sakit perut... memulas2... nasib baik jumaat baru ni (31 Dec.2010) PM bg PH (public holiday)... so, kebetulan sgt la anak perempuan Cik Edah ni (namanya Alin) ada kat umah... jadi, anak perempuan dia pun bergegas bawak mak nya pegi klinik... sepanjang perjalanan yg x sampai 10min tu, mak nya terkencing2 dgn byk sekali katanya....

setiba je di klinik, doktor pun scan la perut Cik Edah utk tgk ape yg x kena dlm perut... tiba2 nampak imej baby dh cukup sifat dok ada dlm perut beliau... dan siap dah stand-by nak keluar pun... jadi, yg disangka 'air kencing' tadi sebenar2 nya adalah air ketuban sudah pecah... sebab tu la luarbiasa banyak...

klinik tu klinik biasa jer, bukan klinik bersalin pun... maka, menggelabah la doktor tersebut... anak & ibu yg sakit perut tu, lagi la double triple punye mggelabah sbb x tau yg Cik Edah tu mengandung selama 9bulan ni... tetiba je sakit perut nak bersalin mcm gini... sementara doktor yg dah berpeluh dahi tu baru nak capai sarung tangan (glove)... tetiba Cik Edah kata, dia dah x tahan lalu beliau pun meneran sekali jer... dan lahir la seorang baby boy yg cukup sihat dgn berbelit2 tali pusat di lehernya... lebih menarik lg ialah kelahirannya ke dunia disambut oleh kakak ke-2 nya yg baru setahun lebih jadi ibu... lepas doktor selesai uraikan tali pusat yg melilit di lehernya, maka terdengarlah tangisan 'macho' nya yg kuat bergema di klinik yg kecik tu...

Alhamdulillah... di pagi hari terakhir thn 2010 iaitu hari Jumaat... lahir la zuriat ke-5 Cik Edah Salleh seberat 2.3kg... lepas tu, baru la Alin buat panggilan kpd ayahnya yg memang sangat terkezut menerima berita yg tidak diduga sama sekali namun menggembirakan mereka sekeluarga... dan juga ambulan drpd Pusat Kesihatan Meru untuk menghantar mak nya ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang bg proses yg lengkap... sbb masa tu, uri pun belum keluar... nak buat macamana, dah doktor tu x reti nak buat proses seterusnya... sbb bukan bidang dia la katakan...

Kecoh jugak la seantero perumahan rumah mak saya mendengar berita Cik Edah bersalin... sbb tuan punya badan pun x tau beliau mengandung, apatah lg org lain... kan...??? Cik Edah x tau, suaminya Cik Salleh x tau, anak cucunya juga x tau... jiran2 lagi la x tau... Allah SWT jua la yg Maha Mengetahui...

Anak ke-3 Cik Edah & Cik Salleh... namanya Aidil yg baru seminggu naik semester baru di Uni. Sains Msia (Penang) pun terperanjat & tergedik2 nak balik tengok mak & adik 'baru' nya... maklum lah, selama ni dia lah hero tunggal keluarga... sekarang dah ada hero junior... tentu la Aidil x sabar nak turunkan ilmu2 "superhero" pada adiknya itu... kuang kuang kuang... harap2 adik nya ni kelak... bijak & pandai mcm abang dia yg hensem mcm 'Ako Mustapha' ni jugak yer...  abg Aidil adik ni sangat baik orangnya, sopan santun, hormat org tua, mulut lidah pun x jahat... segak pulak tu... mmg ramai makcik2 yg queue nak buat menantu... hihihi...

Menambah keistimewaan keluarga Cik Edah tahun 2010 tu ialah... sebenarnya Cik Edah tu tengah sibuk menjaga anak sulungnya (nama nya Ijah) yg dalam pantang anak ke-2... iaitu cucu ke-3 beliau... baru 12 hari lepas pulak tu si Ijah bersalin.... hmmmm, menarik sungguh...!! So, sekarang ni anak & mak sama2 dlm pantang... sapa nak jaga sape tu...??? maka, anak ke-4 Cik Edah yg nama Fifi telah mengambil keputusan drastik untuk berhenti kerja lepas dpt gaji ni nanti untuk menjaga kakak & ibu nya dalam pantang... bagus, Fifi... bagus... pengorbananmu pasti xkan disia2kan Allah SWT... tentu ada hikmah besar kemudian hari...

Sekarang ni ada satu perkara yg timbul... Fifi yg sudah dianggap bongsu selama 19 tahun ni... telah digelar 'Mak Usu' oleh anak2 saudaranya yang masih kenit2 3 org tu... sekarang Mak Usu ni dah ada adik la pulak... so, apa pulak panggilan untuk si adik ni nanti...??? maka, saya & mak saya mencadangkan anak lelaki baru Cik Edah ni dipanggil "Pak Kecik" oleh anak2 saudaranya... amacam...??? ok x..?? haaa... x tau lagi... biar la depa sekeluarga yang decide yer... kita tunggu dan lihat saje la episod seterusnya yg pasti lebih menarik...

Tahun lepas... Ijah dan Alin bersalin sama tahun, cuma lain bulan... dua2 dapat anak lelaki... Alin lahirkan Darwish bulan Julai & Ijah lahirkan Fitri bulan Ogos... Cik Edah la yg jaga kedua2 anak perempuannya selama berpantang...

Tahun ni... Ijah lahirkan Syazamir pertengahan bulan Disember... dan maknya, Cik Edah bersalin jugak betul2 hjg bulan yg sama... dua2 baby boy jugak... sekarang dua2 pun dalam pantang... kiranya, anak2 Ijah, Fitri & Syazamir... dua2 ada 'kembar lain mak, lain bapak' kan...

hmmmm, nampaknya esok2 nanti... empat kanak2 ni akan membesar bersama... sehati & sejiwa... sebaya.... lebih kurang macam anak2 saya & anak2 saudara saya... Iman Iskandar, Iman Nur Aleeya, Umar Malik, Umar Farouq, Nur Amna Umairah, Ahmad Adib, Muhammad Zarif, Umar Ashraff... DAN PAKSU mereka (Acu)... iaitu adik bongsu saya yg dilahirkan oleh mak saya pada usia 47 tahun...

sekian saja berita drpd saya... wassalam... (^^,)

4 comments:

iPai said...

heheh .. comey2 ... walaupun mendebarkan ..

orang muo said...

rezeki datang bergolek..:)

shinoda said...

ayat "abang dia yg hensem mcm 'Ako Mustapha'"...yg ni mmg jiran ko ckp ke ko yg perasan?hahaha

Aidil Salleh said...

ipai : mmg mendebarkan...

orang muo : rezeki Tuhan kan...

shinoda : xpuas hati ek...aku copy paste je koot dari fb die..xde edit2...haha...die yg ckp, tp aku x rase pun...hehe...